Polgármesteri tájékoztató – 2021 március

Tisztelt Pilisjászfaluiak!

Jogos igény merült fel egy átfogó lakossági tájékoztatásra. Szerettük volna mindezt jóhírekkel tűzdelve egy lakossági – nem online – főrumon megtenni, de a járványhelyzet és az adósságrendezési eljárás elhúzódása átírta ezt a forgatókönyvet.

  1. Adósságrendezési eljárással kapcsolatosan november 2-án adtuk be a második hitelezői egyezség javaslatot a bíróságnak. Ez kettő nappal utána egy, az eljárás szempontjából, hitelezőnek sem minősülő, elutasított beszállító a Komenda Kft. kifogást nyújtott be. Az időzítés egy kicsit gyanús, ezt már 2019. év végétől megtehette volna. A bíróság ugyan ezt a beadványt elutasította, de három hónapos időhúzást eredményezett a bírósági döntés mechanizmusában. Az eljáró bíró csak az elutasítás jogerőre emelkedését követően nézte át a benyújtott második egyezségi javaslatot. Azzal kapcsolatban most adott ki hiánypótlási végzést, jelenleg ezen dolgozunk. A jogerős bírósági végzésig a hitelezőket nem fizethetjük, az adósság állományunk, hónapról hónapra csak a NAV felé befizetett jogosulatlan ÁFA visszaigénylés befizetéseinek részleteivel csökken.

Időközben a két vitatott hitelező státusza tisztázódott, az egyiket törölhetjük – bírói ítélet alapján – a másikat el kell fogadnunk, szintén bírói ítélet alapján.

  1. Állami Számvevőszék (ÁSZ) értékelésével kapcsolatban jelzem, hogy a hír igaz, miszerint Pilisjászfalu 1-es „osztályzatot” kapott, Tinnye pedig 3-ast. De engedjék meg, hogy két fontos momentumot rendeljek hozzá a hírhez. Az első, hogy a vizsgálat 2020 áprilisában indult és a 2019. évben érvényben lévő szabályzatokra vonatkozott, amely még a régi jegyzőnk tollából valók. Másodsorban azt is meg kell jegyeznem, hogy Tinnye és Pilisjászfalu – a közös hivatala révén – ugyanazokat a szabályzatokat mutatta be, csak a bírálójuk volt más más ellenőrző személy. Azt is szeretném megosztani Önökkel, hogy a napokban kerültek aláírásra a kifogásolt szabályzatok nagy részének az új, jelenlegi Jegyzőnk és csapata által kidolgozott verziói. A folyamat akkor lesz lezárt, ha az összes régi szabályzat felülvizsgálatra került. A fenti háttérinformációkat a Képviselőtestület tagjaival már jóval korábban megismertettük.
  2. Magyar Államkincstár ellenőrzése: 2018-ban zajlott, volt megállapítás, intézkedési terv (ennek keretében készültek a 2019-es szabályzatok), beszámoló. 2020-ban a Kincstár visszajött és utóellenőrzést folytatott le, megállapította, hogy a korábbi megállapításainak többségével kapcsolatban nem történt megfelelő intézkedés, újra készült megállapítás, intézkedési terv. Az utóellenőrzés beszámolójának február 26-a volt a határideje. A beszámoló benyújtásra került (ennek feltételeként készültek el a legfontosabb szabályzatok felülvizsgálatai). A következménye még nem ismert.
  3. A 2021. év költségvetés tervezésének fázisában vagyunk. Mivel válság költségvetés, így jórészt csak kötelező feladatok végrehajtására ad majdan felhatalmazást, ha elfogadásra kerül. A tervezet első verzióját az Adósságrendezési Bizottság első körben már tárgyalta, a bizottság tagjainak javaslatait a Jegyző Asszony beépítette, az öt ARB tag közül már négyen szavaztunk, már csak a Pénzügyi Gondnok szavazatára, állásfoglalására várunk. A költségvetés első verziója, elkészülte után néhány nappal a Képviselőknek is megküldésre került. A napi élet kötelező feladatain felül két téma került be a költségvetési javaslatba. Egyrészt a helyi egészségügyi vérvétel finanszírozását és a Pilisjászfalui Polgárőr Egyesület támogatását építettük bele a tárgyévi kiadások közé. A vérvétel már több éve sikeresen és a helyi lakosok igényének megfelelően rendben történik, azt megszüntetni nem szeretnénk. A Polgárőrség támogatását a romló közbiztonsági helyzet indokolja. Mint ismert az Önkormányzat telephelyéről tűzifát tulajdonítottak el ismeretlenek, már kétszer a helyi boltba is betörés történt, megrongálták a játszótéri eszközöket és a karácsonyi díszítéseket. Ezek nagyon rossz előjelek, amelynek legfőbb megfékezője a polgárőrség lehet. Az érdi Rendőrkapitánnyal történt megbeszélésen is szó esett a közbiztonságunk romlásáról. A rendőrség nagy létszámhiánnyal küzd, így rendszeres rendőri járőrözést ígérni nem tudott. A Polgárőrség irányába, a támogatást, első sorban több feltételhez kívánjuk kötni (könyvvezetési, működési szabályszerűségek stb.) másrészt teljesítmény fokozás elvárása mellett szeretnénk részletekben folyósítani. A közbiztonság növelését célzó további és nem túl távoli terveink: a közvilágítás sűrítése, kamerás megfigyelőrendszer folyamatos kiépítése. A jelzett kiadásokon túl, a jelenlegi költségvetési támogatási és adóbevételi oldal nem is ad lehetőséget további „költekezésre”, viszont az adósságtörlesztés előirányzott részének megfizetését semmi esetre sem veszélyezteti.
  4. Megkezdődött a településfejlesztési eszközök felülvizsgálata. Ehhez kapcsolódóan a végrehajtó szolgáltatóval való szerződéskötés már megtörtént, most partnerségi egyeztetés helyi szabályozásának kidolgozása van soron. E szabályzat tervezet is megküldésre került a Képviselőknek. Hamarosan kitűzésre kerül a partnerségi egyeztetés időintervalluma, amely a Lakosságot is érinti. Ennek részletei az interneten és az Önkormányzat faliújságán is meg fog jelenni, javaslom ezt feltétlenül keressék és az ott leírtak szerint, ha érintettséget, lehetőséget látnak az eljárásban a hirdetménynek és a szabályzatnak megfelelően azt jelezzék majd.
  5. Adóellenőrzés kapcsán jelzem, hogy a helyi adóhatóság folyamatosan dolgozik és előbb vagy utóbb mindenkit megvizsgál és azokhoz feltétlenül elér, akiknek nyilvántartott adóhátraléka és/vagy a helyszíni ellenőrzések megtétele kapcsán szükségessé válik. Napjainkban kézbesített adószámla kivonat megküldése is része e folyamatnak. Ezek kézbesítését első körben saját munkatársaink kísérelték meg, jórészt sikerrel. Második kézbesítési lehetőségként szórólapon kértük, hogy aki napközben nem tudta a Falugondnoktól és Munkatársától átvenni az értesítőt, segítse a falut azzal, hogy munkába indulás előtt a hivatalba átveszi az ügydarabot. Ezeknek a lehetőségeknek adtunk egy kis kifutási időt, reggeli ügyeletet szerveztünk, de az ezek után nálunk maradt értesítőket kötelezően postáznunk kellet. Ez meg is történt. Nem tehettük mérlegre, hogy megtegyük vagy sem. Az adóellenőrzés a most jelzett hátralékok behajtásával és a helyszíni vizsgálatokkal folytatódik, amely a részben a Neten elérhető légifotók és a bevallások egyeztetése, bejelentések és/vagy telekkönyvi bejegyzések és adóbevallások összevetése kapcsán válhat szükségessé. Itt kívánom megjegyezni, hogy az esetleges adóhátralékkal rendelkezők önkéntes befizetései még mindig „olcsóbban” jönnek ki, mint a hivatali behajtás végösszege (fogadják ezt baráti tanácsként). E témáról sajnos konkrétumokat én magam polgármesterként nem tudok, mert nem is tudhatok, így bővebb információt csak az ellenőrzés végén és csak a Jegyző Asszony összesítőjéből fogunk megtudni. Jegyző Asszony tájékoztatott – az UBM írásos felhatalmazása alapján – hogy a somlyóvölgyi telkek után a három évre visszamenőlegesen kivethető telekadó kivetésre megtörtént. Az UBM előzetes jelzésének megfelelően ez megfellebbezésre került, így most jogi úton folytatódik az ezzel kapcsolatos ügymenet. Az UBM a 2020. kivetett, immár nem vitatott mértékű telekadóját hiánytalanul megfizette és a 2021. évi kivetés megfizetésére, előzetesen jelezte a jogkövető magatartás betartását.
  6. Községünkben kialakult helyzet miatti rendőrségi feljelentést, mint már régebben jeleztem, 2020. novemberében megtettük. Az ügyet a rendőrség áthelyezte Budapestről előbb Budaőrsre, majd onnan az érdi rendőrkapitányságra. Az ügyben megkezdődtek a tanúkihallgatások. Erről több információval – nagy valószínűséggel az ügy lezártáig – nem is fogunk rendelkezni.

Tisztelettel:

Székely Róbert
polgármester

Oldal tetejére