Tisztelt Somlyó-völgyi Lakók!
A Közösen Pilisjászfaluért Civil Társulás 2024. március 8-án egy kötetlen beszélgetésre hívta meg
Pilisjászfalu, Somlyó-völgy lakóit. Nagy öröm számunkra, hogy jópáran részt vettek ezen a fontos találkozón, és lehetőségünk nyílt közösen megvitatni a településrész legégetőbb problémáit.
Társulásunk 2019-ben alakult, egy olyan célt tűzve ki maga elé, hogy leváltsuk az előző vezetést, amely hatalmas adósságot hagyott hátra, és kihozzuk Pilisjászfalut a csődeljárási gödörből. Célunk településünk fejlődési lehetőségeinek elősegítése, lakói életkörülményeinek javítása és a társaság színeiben megválasztott képviselők munkájának támogatása.
A beszélgetésen bemutatkozásunk után ismertettük a település múltját, mit tudunk a Somlyó-völgyi lakópark kialakulásáról, amit a következő sorokban, vázlatos formában igyekszünk összefoglalni:
Pilisjászfalu előélete: Két adósságrendezési eljárás is indult a falu önállósodása óta:
• 2008-ban jogtalan áfa-visszaigénylés, illetőleg áfa fizetési kötelezettség elmaradása indokával, illetve az akkori iskolai és óvodai fenntartási költségek miatt adósodott el a település. Tartozás keletkezett a
szennyvízcsatorna hálózat kiépítéséből is. 2014-ben az állam az önkormányzat minden adósságát átvállalta, ezzel teremtve meg a lehetőséget a falu számára az újrakezdésre.
• 2019-ben egy újabb adósságrendezési eljárás indult a jogtalan áfa-visszaigénylés és egyéb felhalmozott tartozások miatt. Az új vezetés ekkor mintegy 170 millió forint adóssággal és az elindított eljárással vette át a falu irányítását. Az adósság visszafizetése jelenleg is folyamatban van, az Önkormányzat már csak
35,4 millió forinttal tartozik a hitelezők felé.
Somlyó-völgy története:
• A Somlyó-völgy területe sosem volt az önkormányzaté, hanem a solymári Rozmaring MGTSZ
tulajdonában állt. Az 1990-es években kerültek a területek kárpótlásként kiosztásra.
• 2001-ben az akkori képviselő-testület Kékesi László polgármester vezetésével határozott a
településfejlesztési koncepcióról, majd elfogadták az új településszerkezeti tervet. Kifejezetten szándékában állt az akkori vezetésnek a település drasztikus bővítése. A későbbi beruházó ekkor már a terület tulajdonosa volt.
• 2001-ben a MOONLIGHT PARK Kft-vel kötött szerződést az önkormányzat, mely a jelenlegi
beruházó előző cége. A szerződés értelmében a cég kérte a terület belterületbe vonását, és 300-350 telek kialakítását tervezték , cserébe pedig eladott telkenként 700.000 Ft megfizetését vállalták maximum 210 millió Ft összegig (2003 januárjától inflációval növelve). Emellett kötelezték magukat a
közművesítésre, utak kiépítésére és közvilágítás létesítésére. Az önkormányzat a cég által fizetett
összegeket településfejlesztési célokra használhatta volna fel, de mivel nem valósultak meg telekeladások, a cég kötelezettségei sem. A cég egyik tulajdonosa Uzsoki András volt.
• 2002 májusában a képviselő-testület rendeletet alkotott az új szabályozási tervről, és új HÉSZ készült.
• Egy véletlenszerűen kiválasztott tulajdoni lap alapján 2003-ban osztották fel a telkeket és alakították ki az utakat, majd 2004-ben vonták belterületbe.
• 2006-ban már árulták a telkeket, amiket összközművesnek hirdettek (a közművesítés végül csak 2018-ban kezdődött el.)
• 2008-ban az önkormányzat fizetésképtelenné vált (adósságrendezési eljárás indult), és
szeptember 7-én időközi önkormányzati választást tartottak Pilisjászfalun, ekkor lett először
polgármester Bányai József.
• A MOONLIGHT PARK Kft. 2009-ben megszűnt. A kötelezettségek a cégtulajdonos magánszemélyekre szálltak.
• 2010 januárban az önkormányzat tárgyalt az UBM-SPM cégekkel, a megbeszélés alapján garanciát
vállaltak az önkormányzat kötvényeinek törlesztésére, cserébe adómentességet kértek a telkekre.
• 2010 februárban testületi határozat született, miszerint az önkormányzat elenged 500 millió Ft
elismert követelést, helyette megállapodik az UBM-mel.
• 2010 novemberben adórendeletet módosítottak: telekadó-mentességet adtak HRSZ alapján
kifejezetten a völgyi telkekre. Az adórendelet kimondta, hogy az aktuálisan közmű nélküli telkek után az első tulajdonosváltásig nem kell telekadót fizetni.
• 2010 decemberben Együttműködési megállapodást kötöttek az UBM-SPM-mel miszerint:
Beruházó vállalásai:
• Az önkormányzat 780 693 CHF értékű kötvényeken alapuló tőketartozásának törlesztését vállalja, ami aznapi árfolyamon ~166 millió Ft.
• A fennálló adótartozás rendezését, ~55 millió Ft bírság és pótlék levonása után 48 egyenlő részletben, évente kétszer, összesen 24 év alatt.
• Útépítés a Kis-Somlyó utcán 15 millió Ft értékben.
• 8 millió Ft támogatás szilárd útburkolat, és az óvoda bővítésének a megtervezésére és engedélyeztetésére, mivel ezekre sem volt forrása akkor az önkormányzatnak.
Önkormányzat vállalásai:
• Módosítja a HÉSZ-t a beruházónak kedvezően, lehetővé teszi az ikerházak építését .
• Adórendelet módosítása: mentesség az első tulajdonosváltásig HRSZ-ok alapján a völgyi telkekre, még közművesítve is, visszamenőlegesen 2010. január 1-jétől.
• Berendezett irodát biztosít a cégnek, ha településünkre helyezi át székhelyét.
• Iparűzési adó mértékét csökkenti 1,9%-ról 1,1 %-ra.
• Végérvényesen és visszavonhatatlanul lemond a korábbi megállapodás alapján járó 210 millió Ft-ról.
• Elengedi az adótartozás pótlékait, bírságait (~35,5 millió Ft), a végrehajtásokat leállítja.
• 2014-ben az állam átvállalta az önkormányzattok adósságát, kifizette Pilisjászfalu kötvény és egyéb
tartozásait, így a beruházónak ettől kezdve már nem kellett a fentebb felsoroltakból fizetnie semmit.
• Ezzel az Együttműködési megállapodás megszűnt a VIII.2. pont alapján, ahol a felek megállapodnak, hogy a szerződés megszűnik, amennyiben az Önkormányzat tartozásai maradéktalanul visszafizetésre kerülnek.
• Az adórendelet ennek ellenére érvényben maradt, az ökormányzat nem vetett ki adót továbbra sem
a beruházó telkeire, először 2020. január 1-től lettek a telkek adóztatva.
• 2017-ben a záportározó területét határozott időre ajándékba adta a beruházó az önkormányzatnak pályázati célból, 2020-ig, amikor is a beruházó visszakérte a területet. Ezt az adóssággondnok nem engedélyezte az adósságrendezési eljárás ideje alatt, maradt az önkormányzat tulajdona, így tudtunk pályázni 2022-ben a vízelvezetésre.
• 2018-ban történt egy HÉSZ-módosítás, amely új építési övezeteket vezetett be. Ezek a változások kedvezőek voltak a beruházóknak, és lehetőséget teremtettek a társasházak építésére is.
• Az UBM-SPM cégcsoporttal többször tárgyalt a testület új szerződés megkötése érdekében, azonban nem sikerült közös nevezőre jutniuk. A testület nem volt hajlandó olyan szerződést kötni, ami a település számára hátrányos lett volna.
Források: Pilisjászfalu Önkormányzat irattára • pilisjaszfalu.hu • www.foldhivatal.hu • www.kormany.hu • szakcikkadatbazis.hu
A völgy előéletének vázolása után az egyik legtovább tárgyalt téma a szerződés volt. A völgy képviselői hiányolták az információt, hogy a beruházó megfizette-e a visszamenőlegesen kivetett adót.
Társaságunknak nincs lehetősége és joga betekinteni az adótitkokba, így a 2023-as közmeghallgatáson Geréb Tünde jegyző asszony által elmondottakra támaszkodhatunk, miszerint a beruházónak jelenleg nincs semmilyen adótartozása.
Társulásunk elégedett jegyző asszony munkájával, mert a hivatalban azóta van rend többek között a
nyilvántartásban, rendeletekben, az adókivetésekben, az adóhátralékok kezelésében, amióta ő vezeti azt. Ezt támasztja alá a legutóbbi belsőellenőri vizsgálat eredménye is, mely kimondja, hogy mindent rendben találtak, amire eddig még nem volt példa. Azonban a jegyző asszony kommunikációját ért kifogások miatt ígéretet tettünk, hogy ezt jelezni fogjuk felé, melyet időközben meg is tettük.
Szintén a völgyben lakók kérdése volt, hogy lehetne-e HRSZ szerinti építési stopot elrendelni?
Ezt el lehet rendelni, de véleményünk szerint ezzel a falu perek sorozatát indítaná el.
HÉSZ módosítás: 2021-ben indítottuk el először a módosítást, de törvényi szabályozás miatt le kellett állítani a kidolgozását, mert egy új kiírásrendszer lépett életbe. Ennek megfelelően elkezdtük összeállítani a terveket, azonban a KÖZÚT kerékpárúttal kapcsolatos HÉSZ módosítása miatt ismét meg kellett
állítanunk a munkát, mivel ez egy kiemelt állami beruházás. Amíg a KÖZÚT módosítása nem fut át a rendszeren, addig saját felülvizsgálatunkat sem kezdhetjük el. Ez a folyamat már október óta zajlik, és jelenleg nem tudjuk pontosan, mikor zárul le. Borsó András hangsúlyozta, hogy minden szempontot
figyelembe kell venni annak érdekében, hogy elkerüljük a felesleges kiadásokat, és ne forduljon elő az, hogy a HÉSZ módosítás elkészítésére fordított jelentős összegek (12,5 milió Ft) hiábavalóak legyenek.
A völgyben lakók az egyéni engedélyeztetés lehetőségével szeretnének élni az átmeneti időszakban, amíg le nem zárul a HÉSZ módosítása. Ezért javasoltuk nekik, hogy bátran forduljanak Kovács Sándorné
Annához, az építésügyi igazgatási szakértőhöz, és bármikor leadhatják módosítási kérelmüket vagy
javaslataikat.
Vízelvezetési pályázat: 2022-ben a település ~300 millió Ft-ot nyert el vízelvezetés pályázaton.
Az önkormányzat 2023 év végére megkapta a három különálló tervre vonatkozó vízügyi engedélyt,
azonban az első lépésben a záportározó megépítése volt a követelmény. Célszerűnek tűnt, hogy egy
tervező kezébe kerüljön a teljes tervezés. Bíró Károly a három tervet összerendezte, elkészítette a
tervezői értékbecslést, ami több mint 600 millió Ft lett. A néhány kivitelezőtől kért indikatív árajánlat alapján is 500 millió Ft körüli költségeket lehetett becsülni. Újra le kellett ülni átnézni, hogyan lehetne módosítani az elképzeléseken, hogy a pályázati összeget ne lépje túl ilyen mértékben a terv, hiszen az önkormányzatnak nincsen kerete arra, hogy kiegészítse a pályázati pénzt. A pályázat szempontjából nem probléma, ha módosításra kerülnek a tervek, mert a benyújtásakor csupán az lett megjelölve, hogy
vízelvezetés készül a Jászok tavától a záportározóig. Emiatt nem kell aggódnunk, hogy ha másként kerülne kivitelezésre, akkor vissza kéne fizetni a kapott összeget.
A kivitelezők szerint a négy tó megvalósítása nagyon megdobta a kiadásokat, mivel hogy minél több víz beférjen, nem földgátakat terveztek oda, hanem gabiont. Ez emeli meg nagyon a költségeket. Ennek
megfelelően a tervező áttervezte a projektet, és egy olyan koncepciót állított össze, amelyet a falu vezetése a kivitelezőkkel is megvitatott, és úgy tűnik, hogy a javaslat elfogadható és tartható lehet.
A módosított terv szerint két meder lesz kialakítva, amelyeket földgátak vesznek körül. Ez azért is előnyös megoldás, mert akkor nem kell annyi földet kitermelni, és a gátakat is abból a földből meg lehet valósítani, ami onnan származik. Az ott található fák miatt csereerdősítésre van szükség. Mivel akácos, ezért 1,7 ha csereerdőt kell biztosítani. Bár elvileg lehetőség lenne a fák visszatelepítésére a szikkasztóba, senki sem tudja pontosan megmondani, hogy mennyi víz kerül majd oda, ezért nehéz előre megállapítani, melyik fafaj lenne megfelelő erre a területre. Félő, hogy 5 éven belül kipusztulnának az ültetett fák és kezdhetnénk elölről a csereerdősítést, így célszerűbb a Pilisi Parkerdőt megbízni ezzel a feladattal. Idővel persze lehet majd fákat visszatelepíteni a szikkasztóba, de ehhez a medreket és a gátakat megfelelően kell kialakítani. Emellett a gátakon cserjéket is lehet telepíteni, és kialakítható egy sétálható, bejárható terület is, akár közösségi térként, tűzrakó hellyel stb.
A völgyi lakók kérdésére, hogy lehet-e lefaragni az árat úgy, hogy a 200 millió forintos különbség
megoldódjon, a válasz igen. Az előzőleg említett tervek módosításával ez lehetséges. Emellett a
pályázatnál van lehetőség arra, hogy 15%-kal eltérjünk a kapott összegtől, és kérhetünk keretemelést,
valamint fél év hosszabbítást is. Mivel most nem új tervet adtunk be, hanem a korábbi terv módosítását, ezért minden esély megvan arra, hogy ez gyorsan átfut a rendszeren.
Más helyeken is előfordult már ilyen „csúszás” mind időben, mind anyagiakban, ami egy precedenst teremt. Erre egy példa a Csobánka honlapján is megtalálható: csobanka.hu/bolcsode
A lakók kíváncsiak voltak a véleményünkre a közös önkormányzattal kapcsolatban. Szerintünk több a pozitívum, mint a negatívum. A közös hivatallal kevesebb a fenntartási költség, mintha önállóan kellene
fenntartani a falu hivatalát. Szétválás esetén szükségünk lenne külön jegyzőre, könyvelőre,
anyakönyvvezetőre. Felmerült a kérdés, hogy kié lesz a jövőben a gesztor szerep, átveheti-e Jászfalu?
Erre a kérdésre a választások után érdemes visszatérni, ha látjuk, hogyan tudunk együtt dolgozni az ott megválasztott polgármesterrel és képviselő-testülettel.
Utolsó témaként a Csévi körforgalom felé vezető út merült fel. Ezzel kapcsolatban azt tudtuk válaszolni, hogy az önkormányzatnak van ott egy nagyon hosszú, de keskeny telke. Az út megvalósításához azonban további földterület vásárlására van szükség. Körülbelül további 3000 m2 területre van szükség az út és
vízelvezetés kialakításához, ami jelenleg magántulajdonban van. A tulajjal felvette az önkormányzat a
kapcsolatot, és terveink szerint településfejlesztési megállapodást szeretnénk vele kötni a projekt
előrehaladása érdekében.
Beszámolónkban igyekeztünk a 3 órás beszélgetésből a legfontosabb részeket összefoglalni a lakók számára. Köszönjük a bizalmat és az építő jellegű hozzászólásokat. A továbbiakban is folytatni fogjuk a párbeszédet és az együttműködést annak érdekében, hogy Pilisjászfalu lakói számára még jobb környezetet teremtsünk.
Közösen Pilisjászfaluért Civil Társulás