Tájékoztatás a GKSZ → GIPe átsorolásról
A 10-es út mentén fekvő ipari csarnokok tulajdonosa 2024. októberében kérvényezte, hogy a településtől távolabb eső, új, termelő tevékenységre optimalizált csarnokok területét Gksz (gazdasági kereskedelmi) övezetből GIP (ipari) övezetté módosítsuk annak érdekében, hogy nagyobb hozzáadott értéket biztosító vállalkozások végezhessék bennük tevékenységüket. A folyamat a lakossági véleményezés szakaszába ért, amit az E-TÉR felületén az Ügyfélkapun bejelentkezve tehetnek meg 2025. október 31-ig. https://www.oeny.hu/oeny/4tr/#/fooldal
Kérem, olvassák el tájékoztatásomat az övezet módosításának célja kapcsán.
Az önkormányzat előtt álló döntés nem pusztán egy technikai HÉSZ-módosítás, hanem stratégiai lépés Pilisjászfalu jövője felé.
A kérdés lényege: megállunk a fejlődésben, vagy nyitunk a fenntartható gazdasági növekedés irányába?
Miért fontos a módosítás?
A jelenlegi GKSZ (kereskedelmi-szolgáltató gazdasági) övezet sok szempontból korlátozza, milyen tevékenységek folytathatók az ipari csarnokokban.
Fontos! Nem mindegy milyen GIP övezetről beszélünk!
A GIPz jelű övezet: Az ipari gazdasági terület a környezetre jelentős kedvezőtlen hatást gyakorló, veszélyes, bűzös vagy nagy zajjal járó gazdasági tevékenységhez szükséges építmények elhelyezésére szolgál, egyben tartalmazhat a környezetre jelentős kedvezőtlen hatást nem gyakorló gazdasági rendeltetésű ipari építményeket is.
• a környezetre különösen veszélyes (pl. tűzveszéllyel fenyegető gyár, fertőzésveszéllyel fenyegető állati hulladékkezelő)
• nagy zajt okoz (pl. kohászat, építőanyag-gyártás)
• bűzzel jár (pl. szennyvíz tisztítása)
Ilyen GIP övezet létrehozását a jelenlegi képviselő-testület nem támogatja! Az évtizedek óta meglévő GIP terület (ahol településünkön jelenleg is autóbontó, baromfitelep, műanyagüzem, autójavító és fényezőműhely üzemel) bővítését nem engedjük! ![]()
A GIPe jelű övezet: Az egyéb ipari gazdasági terület olyan, környezetre jelentős kedvezőtlen hatást nem gyakorló gazdasági rendeltetésű ipari, energiaszolgáltatási, megújuló energiaforrás műtárgyai, valamint településüzemeltetési építmények és raktárak elhelyezésére szolgál, amelyek más beépítésre szánt területen nem helyezhetők el.
• helyben adóznak,
• munkahelyet teremtenek,
• és stabil, kiszámítható bevételt hoznak a településnek.
A jelenleg tervezett átsorolás GIPe övezetbe sorolná a két csarnok területét! ![]()
Konkrét gazdasági hatások
Az önkormányzat évente kb. 5 millió forint ingatlanadót szed be egy, akár üresen álló csarnok után. Ha ezek a csarnokok működő vállalkozásoknak adnának otthont, a bevétel akár tízszeresére is nőhetne – évi 50 millió forintra.
Ez az összeg jelenlegi árakon számolva több, mint 500 méternyi aszfaltút építésének felel meg évente.
Ha nem lépünk, lemondunk erről a lehetőségről, miközben az épületek már itt vannak kihasználatlanul. ![]()
Gazdasági fejlődés – nem területi terjeszkedés
Fontos: nem új iparterület épül, a csarnokok már léteznek.
A 2018-as HÉSZ módosítás már lehetővé tette a megépítésüket. Az akkor meghatározott beépítési adatokat változatlanul hagyjuk: 12 méteres építménymagasság, 50%-os beépíthetőség.
Most arról döntünk, hogy kihasználjuk-e a bennük rejlő gazdasági potenciált.
Országos helyzet és realitás
A magyar gazdaság ma gyengén teljesít. Az Önkormányzatokat, és így a településeket brutális elvonások érték az elmúlt évtizedekben. Pilisjászfalu tekintetében csak a gépjárműadó elvonása évi 30 millió forint bevételkiesést jelent. Önök befizetik, de már nem a településeket illeti! E mellett már évi 6,5 millió forint szolidaritási adót is fizetnünk kell a központi költségvetésnek, a 2019-es csőd miatti tartozás törlesztése 10 millió forint/év!
Számos település kétségbeesetten próbál beruházót találni, aki ipari parkot épít és működtet, mert tudják: ez nemcsak bevételt hoz, hanem stabilitást is ad a község költségvetésének.
Mi már félúton vagyunk — az ipari alapok készen állnak.
Most rajtunk múlik, hogy hasznosítjuk, vagy hagyjuk, hogy kihasználatlanul álljon.
Közlekedés és környezeti hatás
A csarnokok teherforgalma ipari termelőtevékenység esetén alacsonyabb, mint ha logisztikai raktárbázisként használnák azokat. De, ami még fontosabb, megközelítése nem Pilisjászfalu sűrűn lakott területén keresztül történik, hanem a 10-es számú főúton!
A településen ma is többszáz autó, sok teherautó és mixer közlekedik naponta, ami a lakosságszám növekedésével mindenképp tovább fog fokozódni.
A jövőben a völgy lakossága várhatóan meg fog duplázódni, így a forgalom mindenképp nőni fog.
De a kérdés nem az, hogy lesz-e forgalom – hanem hogy lesz-e bevétel a fejlesztésekre, amiből:
• az utak burkolhatók,
• ezáltal a por csökkenthető,
• és a közvetlen környezetünk élhetőbbé tehető.
Miről is szól ez az egész?
Ez a döntés nem ipari terjeszkedésről szól, hanem arról, hogy:
• a meglévő ipari területeket észszerűen, felelősen hasznosítjuk,
• stabil bevételt biztosítunk a településnek,
• és lehetőséget adunk a fejlődésre, ahelyett, hogy lemaradnánk.
Választás előtt állunk:
Megteremteni a fellendülés lehetőségét – vagy maradni a mostani, bizonytalan forráshiányos állapotban.
Erről kell döntenünk.
Tisztelettel:
Szántó Vilmos
polgármester
